zondag 8 juli 2018

D66 wil veerdienst Riveer verstandig verduurzamen

D66 heeft in een extra raadsvergadering op 5 juli jl. gepleit voor het verstandig verduurzamen van de veerdienst: de tijd nemen om innovatie de ruimte te geven en een verantwoord financieel risico.

In een amendement (ingediend samen met CU/SGP) pleit de fractie ervoor om niet twee elektrische veerboten in één keer aan te schaffen, maar eerst één schip en na een evaluatie en verdere innovatie het tweede elektrisch aangedreven schip.

Op dit moment varen er in Nederland nog geen volledig elektrische veerboten. Gorinchem is dus straks één van de eerste gemeenten met een elektrische veerdienst, misschien wel de allereerste! Een duurzame veerdienst die op innovatieve wijze is ontwikkeld, in samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven.

Raadslid Ingrid Zwaan zegt hierover: “Ja, we willen graag een duurzame veerdienst. Ja, we willen dat overheid, bedrijfsleven en onderwijs samenwerken in een Ferry Innovation Center met een stevige positie. Ja, we willen maximale ruimte voor doorontwikkeling. Maar we willen de tijd nemen om de innovatie de ruimte te geven en we willen een verantwoord financieel risico.”

De veerdienst is van grote waarde voor Gorinchem en de omliggende gemeenten. Het is een belangrijke voorziening voor forensen, schoolgaande jeugd en recreanten. Vanaf het water ziet onze leefwereld er heerlijk groen uit. Prachtig als ook de aandrijving van de schepen vergroent. D66 is een groot voorstander van duurzaam vervoer, dus ook van duurzame veerboten. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat elektrisch varen op dit moment de best haalbare oplossing is. Elektrisch varen veroorzaakt minder schadelijke uitstoot dan doorvaren op fossiele brandstoffen, zeker als de benodigde elektriciteit duurzaam opgewekt wordt.

De fractie zal de aankoop van de schepen en de businesscase actief blijven volgen. Lees hier ook de bijdrage in AD Rivierenland van zaterdag 7 juli jl.